Neurodivergentní zaměstnanci někdy potřebují podporu na pracovišti, aby mohli vykonávat úkoly, které jiní považují za snadné. Zkoumáme, jak lze využít umělou inteligenci ke zvýšení produktivity a podpoře inkluzivnějšího, spravedlivějšího a rovnoprávnějšího pracovního prostředí pro všechny.
Neurodivergentní výzvy na pracovišti
Přibližně 15 % až 20 % světové populace je považováno za neurodivergentní, tj. jejich myšlení funguje odlišně od toho, co společnost očekává. Tento termín se vztahuje na lidi s autismem, ADHD, dyslexií, dyspraxií, dyskalkulií, Tourettovým syndromem nebo chronickými duševními poruchami, jako je bipolární porucha a schizofrenie.
Podpora neurodiverzity a inkluze má prokazatelné obchodní výhody a je povinností zaměstnavatele poskytnout pracovní prostředí, kde je brán ohled na pohodu všech zaměstnanců a je jim vycházeno vstříc.
Každý má své silné a slabé stránky, ale potřeby neurodivergentních lidí se mohou lišit od potřeb neurotypických jedinců a často mohou být přehlíženy. Úkoly, které se ostatním zdají snadné, mohou být pro neurodivergentní lidi obtížné. Naopak, jejich silné stránky mohou daleko přesahovat schopnosti neurotypických lidí.
Výzvy, kterým neurodivergentní lidé čelí, se obvykle týkají komunikace a profesionálních vztahů. Například lidé s ADHD mohou mít potíže soustředit se na schůzkách nebo jim trvá déle, než zpracují informace. A lidé s dyslexií mohou mít potíže s písemnou komunikací a mohou špatně rozumět pokynům napsaným v e-mailech. Existuje také mnoho lidí, kteří nejsou schopni komunikovat slovně, jako jsou nonverbální autisté, lidé s fyzickou poruchou řeči nebo neslyšící lidé, pro které je obtížné mluvit nahlas.
Uměla inteligence jako rozumné přizpůsobení
Stejně jako byste na pracoviště přidali rampu pro osoby se zdravotním postižením, aby měly rovný přístup do budovy, musí zaměstnavatelé také provést přiměřená opatření, aby neurodivergentní lidé měli stejnou šanci orientovat se na neurotypických pracovištích.
Zaměstnavatelé se zastaralými systémy možná nevyužívají technologie, které by mohly výrazně zlepšit produktivitu jejich zaměstnanců.
Umělá inteligence (AI) se v posledních letech velmi rozvinula, až se stala součástí našeho každodenního života. Dnes je součástí téměř každého nového telefonu, počítače a televize. Umělá inteligence, která se již používá na pracovišti, zahrnuje:
- rozpoznávání obličeje pro bezpečnost,
- software pro převod textu na řeč v textových editorech a prohlížečích,
- diktovací software a hlasoví asistenti, jako jsou Alexa, Siri a Google Assistant,
- asistenti pro plánování ve většině digitálních kalendářů a seznamů úkolů,
- automatizované pracovní postupy,
- ChatGPT a další chatboty,
- automatický přepis a tvorba skrytých titulků,
- automatický překlad a vyhledávání obrázků pomocí Google Lens.
Pro většinu lidí je AI pouze dalším vylepšením, ale pro mnoho lidí s určitým postižením nebo neurologickými odlišnostmi je nepostradatelnou pomůckou, která jim pomáhá vykonávat práci na stejné úrovni jako neurotypickým lidem, tedy lidem, jejichž mysl funguje tak, jak společnost očekává.
Většina technologií umělé inteligence je zdarma a snadno se implementuje do systémů na pracovišti – stačí, aby zaměstnavatelé povolili její používání nebo umožnili její instalaci těm, kteří ji potřebují. Vytvořila by se tak také inkluzivnější standardní pracovní praxe, která by normalizovala používání těchto technologií ve všech schůzkách a jiných formách komunikace.
Normalizace digitální přístupnosti
Zavedení standardní praxe používání určitých nástrojů pro přístupnost, jako jsou například automaticky generované titulky ve videokomunikaci, je malým gestem, které prokazuje ohleduplnost vůči lidem s neviditelným postižením a neurologickými odlišnostmi. Nevyžaduje to mnoho úsilí, ale může to mít velmi pozitivní dopad na jednotlivé zaměstnance.
Dalším způsobem může být pravidelné nahrávání schůzek a umožnění účastníkům přístupu k přepisu generovanému umělou inteligencí. Mezi další nástroje, které by měly být podporovány, patří software AI pro převod textu na řeč na webových stránkách nebo textu na obrazovce. To může být užitečné také pro osobní komunikaci mezi kolegy, kde má jedna osoba potíže s komunikací nahlas.
Normalizace těchto procesů by mohla být zásadním zlomem pro ty, kteří je potřebují, ale cítí se nepříjemně, když o ně požádají, zejména pokud jsou jediní, kdo takové úpravy potřebuje. Neurologické odlišnosti nejsou dosud široce chápány a ti, kteří tyto úpravy potřebují, si nemusí být vědomi jejich nutnosti, dokud je nevyzkouší a nepoznají pozitivní rozdíl.
Ti, kteří mají potíže s písemnou komunikací, mohou do svých systémů integrovat software jako Grammarly a k dokončení určitých úkolů využívat hlasové asistenty. Tyto nástroje používáme každý den, ale někteří zaměstnavatelé je nemusí poskytovat na firemních počítačích. Externí webové stránky a doplňky prohlížečů, jako jsou tyto, bývají z bezpečnostních důvodů v rámci firem blokovány, ale zaměstnavatelé by měli zvážit, zda je v případě potřeby umožní těm, kteří je potřebují.
Budoucnost systémů AI v práci
Umělá inteligence již nyní revolučním způsobem mění pracovní prostředí pro ty, kteří potřebují dodatečnou podporu, aby mohli plně rozvinout svůj potenciál, a díky neustálému technologickému vývoji se AI brzy ještě více integruje do našeho každodenního pracovního života.
Velký rozruch vyvolala nejnovější AI technologie ChatGPT, chatbot, který využívá strojové učení a data z celého internetu k zodpovídání otázek uživatelů, jako by se jednalo o skutečnou osobu. Společnost Microsoft nedávno koupila platformu Open AI, která tuto technologii vyvinula, a plánuje zavést nového AI asistenta „Copilot“, který bude integrován do všech jejích stávajících produktů. Místo psaní kódu, který mu zadává úkoly, budou uživatelé moci zadávat požadavky v běžné angličtině.
V každém odvětví budou vždy potřeba odborníci. Už od dob tiskařského lisu nebo výrobní linky se odborníci obávali, že technologie nás nahradí. Technologie, kterou jsme dosud vyvinuli, však vedla výhradně k pokroku lidstva. Odstranila zátěž monotónních úkolů a umožnila nám věnovat se kreativnější, inovativnější a zajímavější práci.
Jak společnost Reed zjistila od zavedení našich digitálních systémů na pracovišti, podpora využívání technologií, jako je AI, v podnikání zvyšuje produktivitu a morálku zaměstnanců. Lidé s neviditelným postižením a neurologickými odlišnostmi budou zaměstnavatelům obzvláště vděční za vytvoření podpůrného a inkluzivního prostředí, kde je používání AI podporováno a asistenční technologie jsou běžnou součástí a jsou k dispozici všem, kdo je potřebují.
Chcete-li najít talentovaného odborníka do své společnosti nebo udělat další krok ve své kariéře, kontaktujte nejbližší pobočku Reed.