Otázky pro pohovory založené na kompetencích vám pomohou zjistit, zda má uchazeč správné dovednosti pro danou pozici. Odklání pozornost od kvalifikace a zkušeností v oboru a jsou užitečné, když hledáte dovednosti jako týmová práce, komunikace, rozhodování a vedení.
Co je to pohovor založený na kompetencích?
Pohovor založený na kompetencích lze také označit jako strukturovaný, behaviorální nebo situační pohovor. Často budou obsahovat nějakou formu aktivity nebo úkolu, který ověří, zda uchazeč skutečně zvládne to, co uvádí ve svém životopise a motivačním dopise. Zároveň budou obsahovat otázky zaměřené na konkrétní situace, jejichž cílem je zjistit, jak uchazeč využil určité dovednosti k řešení problémů.
Vytvořte otázky pro pohovor během několika minut pomocí našeho generátoru otázek pro pohovor.
Kladení otázek zaměřených na kompetence vám pomůže zjistit, jak uchazeč uplatní dovednosti a znalosti, které získal během své kariéry, ve vaší organizaci.
Jaké odpovědi byste měli očekávat od otázek zaměřených na kompetence?
Tento seznam otázek zaměřených na kompetence povzbuzuje uchazeče, aby ve svých odpovědích používali příklady z reálného života. Získáte tak přehled o tom, jak uchazeč učinil rozhodnutí, a uvidíte výsledek jeho jednání.
Naše 10 nejlepších otázek zaměřených na kompetence vám pomůže najít uchazeče s dovednostmi, které váš tým potřebuje.
1. Jaké jsou vaše hlavní silné stránky?
Toto je klasická otázka v pohovoru, a to z dobrého důvodu.
Je to šance pro uchazeče, aby prokázal, že má pro danou pozici správné dovednosti. Mějte na paměti popis pracovní pozice, abyste zjistili, zda uchazeč rozumí tomu, jak jeho dovednosti s danou pozicí souvisejí.
Nezapomeňte, že hledáte přenositelné dovednosti, nikoli důkaz, že uchazeč již danou pozici zastával.
2. Co vaše dovednosti a nápady přinesou této společnosti?
Tato kompetenční otázka je příležitostí zjistit, kteří z uchazečů vynikají nad ostatními.
Dobrý uchazeč ve své odpovědi prokáže porozumění cílům vaší společnosti. Skvělý uchazeč uvede praktické příklady toho, jak jeho dovednosti mohou pomoci dosáhnout této vize.
3. Čeho jste dosáhl/a jinde?
V této kompetenční otázce je klíčová sebejistota. Dává uchazeči příležitost hovořit o předchozích úspěších a zkušenostech, které souvisejí s vaší volnou pozicí.
Ujistěte se, že úspěchy, které z jejich odpovědí vyvodíte, souvisejí s prací a jsou relevantní pro to, co hledáte.
4. Jak jste se za poslední rok zlepšil/a?
Uchazeči se mohou zamotat do vlastních slov, když se snaží zakrýt své slabiny. Tato kompetenční otázka je příležitostí ukázat ochotu poučit se ze svých chyb.
Je také příležitostí otestovat úroveň sebeuvědomění a touhu po rozvoji uchazeče.
„Kompetenční otázky vyžadují uvedení příkladů z praxe, které dokážou prokázat dovednosti uchazeče.“
5. Povězte mi o situaci, kdy jste podpořil/a člena svého týmu, který měl potíže
Tato otázka zaměřená na kompetence otestuje schopnost uchazeče projevit soucit vůči kolegům, aniž by ztratil ze zřetele své vlastní cíle.
Zkušenější uchazeči by měli být schopni uvést příklady školení nebo mentoringu, které pomohly nejen jejich kolegům, ale také zlepšily výkonnost týmu.
6. Uveďte příklad situace, kdy jste musel/a improvizovat, abyste dosáhl/a svého cíle
Jinými slovy: „Umíte rychle reagovat?“ Schopnost reagovat na neočekávané situace je stále důležitější.
Odpověď uchazeče by měla zdůraznit jeho schopnost zachovat chladnou hlavu a podávat dobrý výkon v situaci, na kterou není připraven.
7. Jaké bylo poslední důležité rozhodnutí, které jste musel/a učinit?
Odpověď na tuto otázku by měla poskytnout vhled do rozhodovacího procesu uchazeče a ukázat, zda je jeho uvažování vhodné pro danou pozici.
Jedná se o otázku zaměřenou na kompetence, která má odhalit, jak uchazeč přijímá rozhodnutí. Používá logické uvažování? Vnitřní intuici? Ať už uchazeč přijímá velká rozhodnutí jakkoli, odpovídá jeho přístup tomu, co hledáte?
8. Povězte mi o situaci, kdy jste se setkal/a s obtížným člověkem
Všichni uchazeči by měli být schopni uvést zkušenost s prací s náročným kolegou. Sledujte, zda k této otázce přistupují upřímně a uvádějí jasný příklad, jak tuto situaci řešili.
Místo obviňování by měli uznat svou roli v dané situaci a uvést, jak by ji příště řešili jinak.
„Je důležité získat představu o tom, jak by uchazeči zapadli do firemní kultury a jak by se v ní mohli rozvíjet.“
9. Co jste naposledy někoho naučil/a?
Zeptali jste se uchazeče na jeho dovednosti, ale umí tyto dovednosti předat i ostatním?
Tato otázka se netýká pouze manažerských nebo vedoucích pozic a měla by být položena vždy, když hledáte uchazeče, který bude pro váš tým přínosem.
10. Proč se hodíte do této společnosti?
Klíčem k této otázce založené na kompetencích je, zda uchazeč dokáže vysvětlit, jak by jeho přenositelné dovednosti zapadly do vaší role. Tím se testuje jak povědomí o vlastních schopnostech, tak porozumění tomu, co hledáte u nového zaměstnance.
Uchazeč by měl být schopen sebevědomě vysvětlit, proč chce pracovat pro vaši společnost, a přesvědčit vás, že zapadne do kultury vašeho týmu.
Pokud se chcete dozvědět více o pohovorech, kontaktujte svého místního specialistu na nábor zaměstnanců.
Jaké odpovědi byste měli očekávat od otázek zaměřených na kompetence?
Uchazeči o zaměstnání by při odpovídání na otázky zaměřené na kompetence měli vyprávět o svých skutečných zkušenostech. Měli by identifikovat kompetence, které jste zdůraznili ve své otázce, a uvést konkrétní, ideálně měřitelné příklady situací, ve kterých tyto dovednosti využili.
Způsob, jakým uchazeč strukturuje odpověď na kompetenční otázky, vám může poskytnout vynikající vhled do toho, jak přistupuje k práci. Odpovědi na kompetenční otázky by měly být formulovány pomocí metody SUAV, přičemž vysvětlení uchazeče by mělo obsahovat následující:
- Situace – Stručný popis situace, ve které uchazeč dané dovednosti použil.
- Úkol – Co bylo uchazeči zadáno a co vyžadovalo použití těchto dovedností?
- Akce – Jak postupoval při řešení úkolu/situace?
- Výsledek – Jaký dopad mělo jeho řešení situace?
Hledáte uchazeče, kteří strukturují své odpovědi na kompetenční otázky pohovoru podobným způsobem. To nejen prokáže, že se na pohovor připravili, ale také že umí jasně uvažovat i pod tlakem.
Nebezpečí kompetenčních otázek spočívá v tom, že uchazeči se na ně mohou připravit pomocí popisu pracovní pozice, kde najdou scénáře nebo dovednosti, na které se pravděpodobně budete ptát. To může vést k tomu, že uchazeči budou odpovídat předem připravenými odpověďmi, které vám poskytnou méně informací o tom, jak uvažují v reálné situaci.
Jaký je význam kladení kompetenčních otázek při přijímání zaměstnanců?
Pokládání kompetenčních otázek vám umožní ihned zjistit, jak by uchazeč reagoval v pracovních situacích, čímž se částečně eliminuje nejistota, zda je pro danou roli vhodný.
Rychle také zjistíte, jak uchazeč využívá dovednosti a zkušenosti uvedené v životopise a motivačním dopise.