Probíhá vyhledávání...

Jak psát profesní životopis

Součástí výběru uchazečů o zaměstnání je vždy profesní životopis. Jak jej ale napsat dobře?​

Životopis vlastně představuje životní příběh, ale stejně jako když se s někým seznámíte, nebudete uvádět vše, co vás v životě potkalo. Profesní životopis by měl být stručný, ale výstižný přehled odborností a praxe.

Základním pravidlem je soustředit se na posledních pět let pracovní dráhy, ledaže by vám připadalo, že je obzvláště důležité uvést něco i z dřívější doby. Pokud tedy chcete psát o vaší práci zaměstnance prodejny na částečný úvazek před dvaceti lety, raději tento prostor věnujte nedávným činnostem.


Co by nemělo v profesním životopise chybět

  • Osobní údaje – jméno, e-mailová adresa, telefonní číslo a poštovní adresa.
  • Osobní prohlášení – není povinné, ale lze využít ke stručnému uvedení, proč se hodíte na práci, o kterou se ucházíte.
  • Praxe – přehledně uveďte označení pracovního zařazení, dobu strávenou na dané pozici, pracovní zodpovědnosti a název zaměstnavatele. Je vhodné uvádět i neplacenou praxi.
  • Vzdělání – veškeré vaše formálně dosažené vzdělání a jakákoliv absolvovaná školení a kvalifikační rozvoj.
  • Osobní zájmy – uvádějte stručně a ve vztahu k zaměstnání, o které se ucházíte.


Profesní životopisy: detaily rozhodují

Uvedení názvu pracovního zařazení, zaměstnavatele a jednoho nebo dvou řádků o pracovní náplni nestačí na vyčnívání z řady, obzvláště v konkurenci uchazečů o dobré zaměstnání. Následuje možný příklad z profesního životopisu:

„Staral jsem se o e-mailové marketingové kampaně.“

To je skvělé, pokud se například jednalo o malou část práce a netýká se příliš zaměstnání, o které se ucházíte. Pokud chcete, aby byl takový údaj působivější, přidejte bližší informace, pokud možno včetně čísel, aby měl náborář lepší představu o vašich zkušenostech a schopnostech. Například:

„Měl jsem na starosti tři týdenní e-mailové kampaně cílené na 46 000 příjemců z databáze.“

Vnímáte to vylepšení? Můžete jít ještě dále – uveďte, jak se vám podařilo překonat očekávání. Čím více toho předvedete, tím větší máte šanci udělat na náboráře dojem.  Takže nakonec to může vypadat nějak takto:

„Měl jsem na starosti tři týdenní e-mailové kampaně cílené na 46 000 příjemců z databáze a během tří měsíců jsem zlepšil míru čtenosti o 25 % díky analyzování předmětů zpráv.“

Nemusíte jít do takové hloubky u všech částí popisované praxe, ale neopomeňte zmínit vše významné, protože to je známkou profesionality a odliší vás to od ostatních uchazečů. Držte se však věci!

Několik poznámek k provedení profesního životopisu

  • Nepřekračujte rozsah dvou stránek A4, ledaže by množství významných informací opravdu vyžadovalo více, a řaďte údaje logicky od nejnovějších a nejdůležitějších.
  • Použijte jednoduchý a seriózní typ písma a zkontrolujte formální správnost a bezchybnost.
  • Nezapomeňte na základní kontaktní údaje, aby se s vámi bylo možné spojit.

Ješte nejsi zaregistrován?

Najdi svou ideálni pozici vyhledáváním na stránce nebo to nech na nás 

Zaregistrovat se teď